Skąd czerpać linki przychodzące?


pobraneAlgorytm wyszukiwarki Google nie jest publicznie dostępny, a wraz z upływem czasu staje się coraz bardziej rozbudowany. Specjaliści SEO przy pomocy rozmaitych narzędzi, testów i domysłów starają się jak najdokładniej rozgryźć zasady rządzące mechanizmem pozycjonowania stron internetowych. Powszechnie wiadomo jednak, że zasadniczym czynnikiem wpływającym na widoczność określonej witryny w Google pozostaje liczba oraz moc linków do niej prowadzących. Im więcej zgromadzimy takich odnośników, tym nasza strona prawdopodobnie znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Oczywiście ma tu znaczenie kilka czynników. Ważne jest stosowanie odpowiednich anchorów, czyli słów, pod którymi będzie się krył aktywny odnośnik. Muszą to być rzecz jasna frazy pozycjonowane. Poza tym zarówno linki, jak i ich przyrost w czasie powinny wyglądać jak najbardziej naturalnie. Linkujemy nasze podstawowe frazy, na które chcemy wypozycjonować stronę, ale czasem używamy też wyrazów bliskoznacznych czy innych form gramatycznych. Przykładowo: serwis komputerów Łódź, naprawa komputerów Łódź, serwis komputerów w Łodzi, serwisu komputerowego w Łodzi itd. Tempo przyrostu odnośników nie powinno być zbyt gwałtowne, gdyż roboty wyszukiwarki mogą uznać proces za nienaturalny, a wiele nieprawidłowo linkowanych stron zostało ukaranych banami lub filtrami.

Same odnośniki nie zdadzą się na wiele jeśli nie będą otoczone możliwie unikalną treścią. Takie linki wyglądają bardziej naturalnie i są lepiej oceniane przez algorytm wyszukiwarki. Ponadto same źródła linków powinny być zróżnicowane. Im więcej źródeł linków przychodzących, tym lepiej, ale należy pamiętać o ich jakości. Pozycjonerzy oraz właściciele serwisów internetowych korzystają z różnych źródeł linków pozycjonujących. Pierwsze z nich obejmuje katalogi stron. Są to serwisy tworzone w celu umieszczania w nich wpisów składających się z krótkiego opisu danej witryny, słów kluczowych oraz linków wychodzących. Katalogi są oparte na różnych skryptach, na przykład SEOkatalog, otwarty mini, Sinooke i inne. Dzielą się na płatne i darmowe, monotematyczne lub wielotematyczne, moderowane i niemoderowane. W sieci jest ich naprawdę wiele, a umiejętny wybór katalogów stanowi znaczną część sukcesu w promowaniu danej strony www.

Czymś innym są z kolei serwisy presell pages. Na tego typu stronach publikuje się krótkie teksty w formie artykułów czy wpisów blogowych, a w ich treści umieszcza się linki wychodzące. Nie chodzi o merytoryczną wartość takich treści, ale zdobycie linka pozycjonującego otoczonego unikalną treścią. Niestety wiele „precli” szybko kończy swój żywot albo jest zapominanych przez swoich twórców, ale w sieci znajdziemy też wartościowe grupy zamkniętych presell pages i takich, które od dawna są starannie moderowane.

Bardziej zaawansowanym źródłem linków pozostają zaplecza pozycjonerskie. To strony internetowe robione po to, by umieszczać w nich linki i dzięki temu promować stronę docelową. Takie witryny z racji swojej roli charakteryzują się niższą jakością niż strony firmowe, niemniej jednak również one powinny wyglądać jak najbardziej naturalnie. Może to być na przykład strona oparta na jednym z popularnych silników blogowych, na której zostanie umieszczonych kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt specjalnie przygotowanych tekstów i grafika. Tematyka strony musi być zbliżona do tematyki witryny pozycjonowanej. Jeśli na przykład pozycjonujemy witrynę gabinetu weterynaryjnego, to strona zapleczowa będzie poświęcona zwierzętom, ich leczeniu, biologii, karmom dla psów itp. Zaplecze można stworzyć samemu lub zlecić je doświadczonej firmie. Takie strony oczywiście również są linkowane, aby zwiększyć ich moc.

Inne rozwiązanie na podlinkowanie serwisu www, to tzw. systemy wymiany linków. Na polskim rynku działa kilka głównych firm umożliwiających podłączenie się do tego typu systemów. Polega to na tym, że wiele stron jest połączonych przy pomocy specjalnego skryptu i wyświetlają się na nich linki do poszczególnych witryn. Istnieją systemy stałe i rotacyjne. Aby zapewnić swojej witrynie odpowiednie podlinkowanie należy dysponować odpowiednią ilością punktów, które da się zdobyć dzięki posiadaniu własnych stron podpiętych do programu, jak również kupić od innych użytkowników.

Najbardziej wartościowe odnośniki można po prostu kupić, tak samo jak kupuje się reklamy. Po prostu dogadujemy się z właścicielem jakiejś witryny, który będzie skłonny umieścić u siebie link prowadzący do naszej strony. Najlepiej, gdyby były to strony tematyczne. Oczywiście cena będzie tym wyższa, im popularniejszy serwis. Takie linki z reguły mają jednak dużą moc, a poza robotami Google są zauważane przez realnych użytkowników. Alternatywą dla kupna linków może być wymiana – ktoś umieści na swojej stronie nasz link, a my zrobimy to samo na swojej witrynie.

Ponadto coraz większe znaczenie ma umieszczanie linków m.in. w profilach tworzonych na popularnych serwisach, w komentarzach, na portalach społecznościowych. Może to być też element tzw. marketingu szeptanego. Poza linkowaniem zewnętrznym warto jeszcze wspomnieć o linkowaniu wewnętrznym, czyli w ramach naszej strony. Należy tworzyć tam odnośniki, które będą zawierać właściwe anchory oraz prowadzić do konkretnych miejsc na naszej witrynie. Takie zabiegi wydatnie podwyższają skuteczność pozycjonowania.