Mapa strony i jej znaczenie


sitemap

Rzeczą często pomijaną przez twórców witryn jest mapa strony. Tymczasem dobrze wykonany sitemap znacznie ułatwia użytkownikom poruszanie się po danym serwisie. Ponadto mapa pomaga robotom wyszukiwarek szybciej dotrzeć do poszczególnych zakładek naszej witryny. Ma to szczególne znaczenie jeżeli podstron jest dużo i są one dość głęboko ukryte. Sieć linków wewnętrznych tworzy swego rodzaju pomosty, dzięki którym boty są w stanie szybciej indeksować kolejne zakładki. Przy tworzeniu odnośników do podstron należy dobierać odpowiednie frazy kluczowe. W ten sposób określamy ważność poszczególnych fraz. Jest to więc element optymalizacji kodu strony, który wspomaga proces pozycjonowania. W przypadku bardzo dużej ilości linków warto rozważyć stworzenie kilku map. Roboty Google biorą bowiem pod uwagę co najwyżej sto linków na pojedynczej stronie. Sam link do mapy strony powinien zostać umieszczony tylko na stronie głównej, a nie na wszystkich podstronach. Takie rozwiązanie jest bardziej przejrzyste i skuteczne. Zakładki nie mogą być rozstrzelone tematycznie, ale logicznie posegregowane, zwłaszcza jeśli dotyczą większej ilości zagadnień tematycznych. Należy też pamiętać o aktualizowaniu odnośników przy tworzeniu nowych zakładek lub ich zmianach. To ułatwi użytkownikom poruszanie się po serwisie, zwiększy też skuteczność pracy robotów. Proste mapy strony można stworzyć

ręcznie, jest to bowiem plik XML znajdujący się na serwerze. Dla bardziej złożonych stron zaleca się korzystanie z narzędzi automatycznie generujących sitemap. Mogą być to zarówno narzędzia online, jak również wtyczki do najbardziej znanych systemów CMS lub osobne programy. Dobra mapa strony oznacza wygodę dla użytkowników, a zarazem element, dzięki któremu witryna będzie miała szansę znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania.