Lokalizacja użytkownika a wyniki wyszukiwania


11Zasadniczym celem ciągłego rozwoju algorytmu Google jest jak najtrafniejsze wyszukiwanie fraz, które interesują użytkowników. Stąd coraz większe znaczenie personalizacji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki. Ważnym czynnikiem wpływającym na pozycje w SERP-ach jest m.in. geolokalizacja. Google próbuje dowiedzieć się gdzie jesteśmy, aby znaleźć strony, jakie potencjalnie będą nam najbardziej przydatne.

W praktyce oznacza to, że to samo zapytanie w różnych częściach kraju może dać różne wyniki. Na przykład gdy mieszkamy w Łodzi i wpiszemy w wyszukiwarkę frazę adwokat, to na szczycie listy wyszukiwania znajdziemy kilka wyników organicznych oraz te pobrane z map Google i będą to strony należące do lokalnych kancelarii prawniczych. Analogicznie mieszkańcowi Pomorza Zachodniego ukażą się głównie witryny szczecińskich adwokatów, a internaucie z Warszawy warszawskich. Lokalizacja powinna w oczywisty sposób pomóc użytkownikom w znalezieniu informacji o podmiotach działających w bliskości ich miejsca zamieszkania. Ma tu zastosowanie proste założenie, że jeśli mieszkamy w mieście X i zepsuje się nam samochód, to nie będą nas interesować warsztaty zlokalizowane w mieście Y na drugim końcu Polski. Oczywiście profesjonalne pozycjonowanie musi uwzględniać te czynniki.

Lokalizację automatycznie wykrytą przez Google możemy zawsze sprawdzić klikając w Narzędzia wyszukiwania w górnej części strony. Można tam też wpisać dowolnie wybrane miasto i w ten sposób wpłynąć na wyniki wyszukiwania. Dzięki geolokalizacji wyszukiwarka często wyświetla nam głównie wyniki lokalne nawet wtedy, gdy szukamy ogólnych haseł. Nie zawsze więc trzeba wpisać frazę adwokat Łódź – wystarczy samo słowo adwokat, by Google domyśliło się, że prawdopodobnie interesuje nas właśnie prawnik z Łodzi. Oczywiście nie wszystkie wyniki opierają się na lokalizacji, ale spora ich część. Pamiętajmy też, że ten mechanizm nie będzie miał sensu w przypadku wielu ogólnych fraz. Na przykład gdy pytamy wyszukiwarkę o lokaty bankowe, ebooki albo przepisy na ciasta, to geolokalizacja nie ma znaczenia.