Kształtowanie wizerunku w Internecie


imagesWypozycjonowanie zwłaszcza bardzo konkurencyjnych fraz, tak aby znalazły się na czołowych miejscach wyników wyszukiwania w Google, to dla niejednej firmy skuteczna metoda na dotarcie do nowych klientów, zwiększenie zysków, a nawet przetrwanie w danej branży. Firmy chcące się rozwijać w Internecie nie powinny jednak ograniczać swoich działań tylko do pozycjonowania. Coraz większego znaczenia nabierają także inne narzędzia, przy pomocy których można kształtować wizerunek konkretnej marki. Jest to długotrwała i dość mozolna praca, jaka prawdopodobnie przyniesie zamierzone rezultaty, choć nie zawsze będzie można nad nimi w stu procentach panować.

Firma powinna pokazać się w sieci w jak najlepszym świetle i znacznie wykroczyć poza własną stronę internetową. Skutecznym narzędziem są na przykład kampanie linków sponsorowanych , w tym program Google Adwords. W ten sposób można kupić krótkie reklamy tekstowe wyświetlane w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki i na stronach podłączonych do systemu reklamowego Google Adsense. Profesjonalnie zaprojektowana kampania powinna zagwarantować zwrot zainwestowanych środków.

Kwestią, której obecnie nie można ignorować jest bezapelacyjny wzrost popularności portali społecznościowych, zwłaszcza Facebooka. Już nie tylko wielkie firmy, ale także małe podmioty zakładają tam swoje profile, w których informują o nowościach, różnych wydarzeniach z branży, promocjach i nie tylko. To także miejsce dyskusji z klientami, z których wielu wyraża w komentarzach własne opinie o danych produktach czy usługach. Starannie prowadzony fanpage może zgromadzić wiele „lajków”, co pozytywnie wpływa na wizerunek firmy.

Mimo rozwoju serwisów społecznościowych fora tematyczne nadal cieszą się sporą popularnością. Sporo osób właśnie tam szuka informacji o firmach i ich ofercie, a najczęściej opinii od innych konsumentów. To właśnie do postów pisanych na forach internetowych bardzo często prowadzą wyniki wyszukiwania Google. Szanujące się firmy powinny zaglądać w takie miejsca, zapoznawać się z zamieszczanymi tam wpisami, a także aktywnie włączyć się w publiczne dyskusje. To odpowiadanie na pytania, prostowanie nieścisłości, a także merytoryczne i grzeczne reagowanie na wszelkiego rodzaju oszczercze ataki. Nierzadko okazuje się bowiem, że na najwyższych miejscach w wyszukiwarce można znaleźć treści szkalujące daną markę. Dlatego warto w miarę możliwości minimalizować wpływ negatywnego przekazu.

Inny sposób na pokazanie się z dobrej strony i dotarcie do większego grona odbiorców, to pisanie merytorycznych artykułów oraz ich publikacja w branżowych serwisach. Takie treści mogą mieć formę artykułu sponsorowanego, który w subtelny sposób zachęca do zakupu jakiegoś produktu lub skorzystania z usługi. Ponadto tego typu teksty pozytywnie przedstawiają działalność danej firmy jako dobrego pracodawcy, sprzymierzeńca ekologii, przedsiębiorstwo o bogatych tradycjach, z imponującą wizją przyszłości itp.

Na pracę nad wizerunkiem w sieci składa się połączenie różnych metod dotarcia do klientów ze swoimi treściami. To zarówno pozycjonowanie, jak i prowadzenie fanpage na Facebooku, dodawanie produktów do popularnych porównywarek cen, publikacja artykułów tematycznych, pisanie komentarzy i recenzji, aktywne włączanie się w forumowe dyskusje, zakup linków sponsorowanych i banerów reklamowych, prowadzenie firmowego bloga czy dbanie o dział nowości na stronie internetowej. Wizerunek znacznie łatwiej jest zburzyć niż zbudować, o czym powinna pamiętać każda firma walcząca o serca i portfele klientów.