Jak wybrać słowa kluczowe?


Masz firmę, firma ma stronę i teraz chcesz zdobyć klientów? A może marzysz o karierze pozycjonera? Tak czy inaczej dobrze jest zrozumieć zasady tworzenia słów kluczowych. Z poniższego tekstu dowiesz się jakie są rodzaje słów kluczowych, na co zwrócić uwagę przy ich tworzeniu i jak umieścić je w tekście.

Na czym polegają słowa kluczowe

Słowa kluczowe do pojedyncze słowa i zestawy słów i całe frazy, które mają przyciągnąć klientów do twojej strony. Łatwiej jednak napisać niż wykonać. Zwiększenie widoczności strony w internecie i ruchu na stronie zależy od tego czy dobierzesz właściwe słowa.

Jednym z celów posiadacza strony internetowej jest zatrzymanie na niej przeglądającego. Jeżeli ktoś stwierdzi, że trafił tu przypadkiem i zaraz ucieknie ze strony, to cała zabawa nie ma sensu. Jednym z warunków przyciągnięcia klienta do treści strony jest właściwy dobór słów kluczowych. Powinny to być takie słowa i frazy, które będą odzwierciedlać tematykę i zadania pozycjonowanej strony. Jeżeli klient szuka obroży dla psa, to niedobrze, żeby trafił na stronę z uzdami dla koni, prawda?

Rodzaje słów kluczowych

Istnieją trzy zasadnicze grupy słów kluczowych, ogólne, brandowe i tzw. długie ogony. Przyjrzyjmy się charakterystyce poszczególnych rodzajów słów:

Ogólne – odnoszą się do słów związanych z daną tematyką, które są najczęściej wpisywane w przeglądarkach np. „lekarstwo na zgagę”, „buty na zimę”. Klienci wpisujący takie słowa mają jakąś potrzebę czy zainteresowanie, ale nie do końca wiedzą czego szukają. Warto użyć kilku takich słów podczas kampanii pozycjonującej. Wówczas nawet najbardziej niezdecydowani odbiorcy mają szansę trafić na twoją stronę. Wadą fraz ogólnych jest ogromna konkurencja. Jak możesz się domyślać na ten sam pomysł wpadło tysiące innych właścicieli stron i pozycjonerów. Jeżeli dodatkowo branża nie jest zbyt niszowa, to poprzestanie na frazach ogólnych nie zaprowadzi nas zbyt daleko.

Brandowe – te frazy kierują klienta szukającego konkretnej rzeczy, najczęściej też będącej produktem konkretnej firmy lub należącej do konkretnej marki np.„piłka do siatkówki Wilson”. Tego rodzaju frazy doskonale sprawdzają się też w przypadku usług lokalnych np. „hotel rodzinny Zakopane”, „sklep z pamiątkami Kraków”. Dają one większą szansę na przyciągnięcie klientów na stronę. W dodatku jest większa szansa, że przyciągną klientów, którzy są rzeczywiście zainteresowani twoją ofertą.

Długie ogony – powiedzmy, że klient nie chce szukać konkretnej firmy lub miejsca, ale dokładnie wie czego potrzebuje. Właśnie dla takich klientów sprawdzają się długie ogony, czyli frazy, które precyzyjnie określają szukany przedmiot np. „zielony płaszcz z kapturem”.

Słowa kluczowe – dobre praktyki

Najlepszą praktyką jest mieszanie różnych rodzajów słów kluczowych. Dzięki temu przyciągasz zarówno klientów zdecydowanych jak i tych, którzy nie wiedzą dobrze czego szukają.

Ostatnio wyszukiwarka Google niechętnie przyjmuje teksty z nieodmienianymi frazami. Dlatego warto zwrócić uwagę (lub uczulić na to piszącego teksty) na odmianę fraz. Na przykład zamiast powtarzać słowo „czerwone baletki” przez cały tekst dobrze jest co jakiś czas je odmienić: „czerwonych baletek”, „czerwonymi baletkami” itp.

Dobierając właściwe słowa i dostosowując się do wymogów wyszukiwarki masz szansę naprawdę znacząco podnieść widzialność strony.