Pozycjonowanie stron jak zacząć?


SEO, czyli pozycjonowanie stron www

Wyszukiwarka Google pozostaje w naszym kraju najpopularniejszym narzędziem wyszukiwania interesujących nas treści internetowych. Statystyki pokazują, że korzysta z niej aż 96% polskich internautów. Zrozumienie tego faktu skłania do podjęcia decyzji o pozycjonowaniu i audycie własnych, zwłaszcza komercyjnych, stron internetowych.

Proces pozycjonowania składa się z kilku zasadniczych etapów:

  1. Dobór słów kluczowych

Witryny internetowe pozycjonuje się na konkretne frazy kluczowe. Ich wybór ma zasadnicze znaczenie. Zwykle wybiera się dwie lub trzy takie frazy. Są to słowa często wpisywane do wyszukiwarki Google podczas poszukiwania określonych produktów, usług czy informacji. Jako przykłady można podać tu „dentysta Łódź” czy „wózki dziecięce”. W doborze skutecznych fraz pomaga specjalista SEO, który dysponuje nie tylko doświadczeniem, ale także odpowiednimi narzędziami wykorzystywanymi w swojej branży. Umiejętne wypromowanie popularnych fraz sprawia, że strona staje się lepiej widoczna w wyszukiwarce, a tym samym wyraźnie zwiększa się ruch na niej.

  1. Optymalizacja kodu źródłowego

Na początku pracy nad pozycjonowaniem danej strony pozycjoner sprawdza jej kod źródłowy, a więc prawidłowość struktury jezyka HTML/CSS. Chodzi o optymalizację tego kodu pod kątem standardów SEO, a więc poprawienie ewentualnych błędów. Częścią tego procesu jest dobór stosownych metatagów, jak również umieszczenie na witrynie unikalnych i merytorycznych treści zawierających pozycjonowane frazy kluczowe. Pozycjonowanie stron musi bowiem uwzględniać ciągle doskonalone wytyczne Google. Należy zwłaszcza wystrzegać się przestarzałych i szkodliwych zabiegów, takich jak spamowanie, stosowanie ukrytych treści i mylących metatagów oraz innych nieprofesjonalnych technik grożących zbanowaniem strony.

  1. Staranne treści na stronie

Treści publikowane na stronie internetowej powinny być unikalne, merytoryczne i spójne, a więc pisane z myślą o użytkowniku. Nie należy oszczędzać na objętości tekstu, który musi być też odpowiednio nasycony słowami kluczowymi. Warto więc w czytelny i logiczny sposób rozwinąć poszczególne zagadnienia poruszane na danej stronie. Na przykład napisać coś więcej o każdej z proponowanych przez firmę usług lub opisać poszczególne oferowane produkty. Dzięki temu roboty wyszukiwarek traktują witrynę jako bardziej wartościową, co korzystnie wpływa na proces pozycjonowania. Ponadto sami internauci prawdopodobnie dłużej zostaną na stronie jeśli znajdą tam interesujące ich treści.

  1. Prawidłowe pozycjonowanie rozłożone w czasie

Pozycjonowanie stron internetowych nie jest pojedynczą akcją, ale procesem. Działania te wymagają wiedzy i doświadczenia. Wiążą się z systematycznością i cierpliwością. W zależności od trudności pozycjonowanych fraz i siły konkurencji efekty nie muszą być szybkie. Realne zwiększenie widoczności witryny w Google może nastąpić dopiero po kilku tygodniach czy miesiącach. Warto dodać, że prawidłowe pozycjonowanie sprawia, że strona staje się widoczna nie tylko na główne frazy, ale także na frazy podobne, w tym synonimy. W branży nazywa się to „długim ogonem”.

Generalnie proces pozycjonowania polega na zdobywaniu wartościowych linków prowadzących do danej strony. Im więcej mocnych źródeł powołuje się na określoną witrynę, tym wyżej widnieje ona w popularnych wyszukiwarkach. Zasadniczo w ten sposób działają algorytmy Google. Niezwykle ważną kwestią pozostają jednak źródła linków (katalogi stron, blogi, komentarze na forach itp.), ich zróżnicowanie i natężenie przyrostu. Żadna profesjonalna firma SEO nie będzie korzystać z bezwartościowych farm linków i innych spamerskich metod zaśmiecających internet.

  1. Płatność za pozycjonowanie

Rzetelna firma SEO zawsze uczciwie wycenia trudność wypozycjonowania danych fraz kluczowych, a składają się na to różne czynniki. Naturalnym jest, że opłata za pozycjonowanie fraz niszowych czy lokalnych (np. skup cegieł Jelenia Góra) będzie niższa niż wypromowanie bardzo konkurencyjnych słów kluczowych (np. kredyty). Poszczególne firmy proponują różne formy rozliczania się z klientem. Może to być na przykład miesięczna opłata, naliczana, gdy strona klienta  stanie się widoczna w czołowej dziesiątce wyników wyszukiwania. Generalnie warto wybierać usługi tych pozycjonerów, którzy nie każą klientom słono płacić za pozycjonowanie łatwych fraz, które wcale lub w minimalnym stopniu przekładają się na ruch na witrynie. Nadrzędnym celem jest bowiem zwiększenie ruchu, a więc potencjalnych zysków. Tak więc uczciwym układem jest wyższa opłata za realną skuteczność pozycjonowania, co sprawia, że interes pozycjonera i jego klienta staje się tożsamy.

Cele i efekty pozycjonowania stron

Bez skutecznego pozycjonowania ciężko przebić się dziś w internecie, zwłaszcza gdy mówimy o nowych witrynach powstających w warunkach zajadłej konkurencji. Przeważająca większość użytkowników Google klika jedynie w kilka linków najwyższej wyświetlających się w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc nasza witryna zajmuje odległe miejsca, to praktycznie pozostaje niewidoczna. Jest o wiele bardziej prawdopodobne, że internauta zostanie na jednej z najwyżej wypozycjonowanych witryn lub wpisze w Google inną frazę niż, że będzie wertował kolejne strony wyników Google.

Dlatego największa konkurencja dotyczy fraz związanych z komercyjną działalnością. Strony należące do firm wykonujących różne usługi czy do sklepów internetowych muszą przynosić zyski. Inwestycja w skuteczne pozycjonowanie stron szybko się zwraca, gdyż witryny takie notują znaczne zwiększenie ruchu. Jeśli są Państwo zainteresowani znalezieniem profesjonalnej firmy SEO, która zaopiekuje się Państwa stroną, to zapraszamy do współpracy. Pozycjonujemy zarówno nigdy nie pozycjonowane wcześniej strony, jak i witryny pozycjonowane amatorsko lub przez nierzetelne, a tym samym nieskuteczne firmy.