Czy pozycjonawanie się opłaca?


Czy pozycjonawanie się opłaca?

Krótka odpowiedź na pytanie zawarte w tytule brzmi: tak. Należy jednak zadać kolejne, bardziej szczegółowe pytania. Mianowicie: dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie stron? Jakie czynniki wpływają na skuteczne pozycjonowanie? U kogo szukać pomocy przy pozycjonowaniu swojej witryny?

Pozycjonowanie strony internetowej ma podnieść jej pozycję w wyszukiwarkach, zwłaszcza w królującej w polskiej sieci wyszukiwarce Google. To z kolei powinno przyczynić się zwiększenia ruchu na danej witrynie, znalezienia nowych klientów czy czytelników. Na pozycjonowanie składa się wiele czynności, które często określa się mianem SEO. W istocie zagadnienie jest bardziej złożone, gdyż do efektywnego pozycjonowania niezbędne pozostaje także budowanie linków i tzw. content marketing.

Wyszukiwarka działa dzięki specjalnemu, ciągle rozbudowywanemu algorytmowi, którego kod nie jest publicznie udostępniony. Kluczowe znaczenie mają też roboty nieustannie przeczesujące strony internetowe i zbierające informacje. Mimo niejawności algorytmów, specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem posiadają bogatą wiedzę na temat czynności i elementów pozytywnie oraz negatywnie wpływających na pozycję danego serwisu w Google.

Jest kilka rzeczy, które trzeba mieć na uwadze optymalizując i pozycjonując stronę www. Pierwsza to unikalność i jakość umieszczonych tam treści. Tekstów nie może być zbyt mało i nie powinny być one po prostu kopiowane z innych stron.

Witryna musi zawierać prawidłowo rozmieszczone frazy kluczowe. Fraz tych nie może być jednak zbyt wiele. Powinny znajdować się w dobrej jakości tekstach, jak również w stosownych tagach języka HTML tworzącego stronę.

Kolejna, niezbędna w pozycjonowaniu, kwestia dotyczy pozyskiwania wartościowych linków prowadzących do określonej witryny. Najlepiej jeśli będą to linki umieszczone na renomowanych stronach posiadających wysoki Page Rank. Oczywiście powinny to być witryny zbliżone tematycznie do naszej strony, w tym blogi i fora tematyczne.

W ostatnim czasie ogromnie wzrosło znaczenie mediów społecznościowych. Każda szanująca się firma prowadzi fanpage na Facebooku, na którym umieszcza się m.in. odnośniki do treści prezentowanych na pozycjonowanej stronie. Serwisy społecznościowe to także dobry sposób na reklamę i dotarcie do nowych konsumentów.

Pozycjonowanie nigdy nie jest w stu procentach przewidywalne. Nawet bardzo doświadczony pozycjoner nie udzieli szczegółowej odpowiedzi na pytania o wyniki i czas pozycjonowania. Nie można też ponad wszelką wątpliwość wskazać czynności, które na pewno zaszkodzą pozycji danej strony. Zasadniczo wiadomo jednak w jaki sposób nie powinno się pozycjonować witryn.

Należy unikać śmieciowych linków pochodzących z tzw. farm linków. Chodzi o bezwartościowe serwisy, zawierające ogromne ilości przypadkowych odnośników i niemal żadnej treści. Linkowanie z takich źródeł może skończyć się nawet nałożeniem bana.

Nie warto też – o czym wspomniano wyżej – kopiować treści z innych stron. Dobrze byłoby umieścić na swojej stronie unikalne teksty – wpisy, artykuły, opisy produktów itd. Algorytmy Google zdecydowanie lepiej oceniają takie witryny.

Szukając pozycjonera należy zwracać uwagę przede wszystkim na jakość świadczonych przez niego usług. Oferty obiecujące szybkie, cudowne efekty za śmieszną cenę są tylko naciąganiem na pieniądze. Pozycjonowanie to proces wymagający cierpliwości, wiedzy, doświadczenia i wysiłku, tym większego, im bardziej konkurencyjne są dane frazy kluczowe.